Rabu, 8 Jun 2011

Gotong royong

Ari ni kami ada gotong royong sbb ada sesetengah pensyarah yg kene tukar bilik. Sebabnya, skrng ni kami semua kene duduk ikut jabatan. Sedih gak la, walaupun aku x berpindah, tp kwn2 yang dah rapat terpaksa lak berpindah. Pagi2 dah huru hara ofice, Ada yang tolak troli, ada yang tolak drawer n ada jugak yang tolak almari. Wpun aku x berpindah tp aku pun ringan2kan tangan la menolong kawan2 yang kene pindah.

Aku xpenah bgtau korang kan yang aku ni ada habit suka mengemas. Penah dulu masa aku sekolah menengah, aku kemas bilik, umah n dapur dr pagi sampai petang. Mengemas tu dah jd mcm habit, hobi and buang tebiat. Kenapa aku cakap bunag tebiat sbbnya kekadang ruang tamu, bilik tidur, dapur n bilik air x berselerak pun tp aku akan kemas jugak. Dan aku akan ambik masa berjam2 kemas. Sbb tu aku cakap buang tebiat. Dan tabiat mengemas n cerewet pasal kekemasan ni jd bertambah2 teruk sejak aku makin meningkat tua ni. Aishhhhhh......

Laki aku pun kekadang dok bising,

" awk kemas apa tu, bukannya bersepah pun"

Tp sebab dah tebiat nak buat mcm mana. Menyapu 5 hingga 6 kali sehari tu benda biasa pada aku. Bangun pagi sapu dapur dulu. Masa mengemas dapur pun sapu lg. Sebelum masak pun sapu. Dah abis masak pun sapu. Lepas makan n cuci pinggan sapu lagi. Dah lepas sapu pun sapu lagi.... Kekadang aku risau ngan tebiat aku ni. Makin tua makin teruk.

Camner nak buang tebiat aku ni ek? Ada tips kawna2?

Aku penah la cakap kat kawan2 aku, kalau aku anak ramai nnti aku nak ambik orang gaji sbb aku rasa mcm x sempat nak kemas umah. Tapi kawan2 aku cakap, aku xleh nak ambik orang gaji sbb aku cerewet. Yer ker aku cerewet? Aku x rasa aku cerewet. Aku cerewet pun dengan diri aku sendiri n laki aku jer. Dengan orang lain ikut diaorng la nak kemas mcm mana pun umah diaorng.

Masa aku bertunang dulu, laki aku pelik tengok aku. Penah la aku g shopping ngan dia. Dan cakap nak beli hanger. Aku ok la, g la cari hanger ngan dia. Pastu aku ble tnya dia, hanger kat umah warna per? Dia cakap warna warni. Bila aku dengar jer warna warni, alu terus beli hanger 1 color banyak. Pastu aku cakap kat laki aku, hanger yang warna warni tu buat jemur baju. Hanger yang baru beli ni buat sangkut baju2 biar seragam aku cakap. Sejak dari tu la dia tahu aku ni jenis mcm mana. Dan 1 benda yang lagi memeningkan kepala laki aku bila aku sangkut baju dalam almari, jarak antara 1 hanger dengan hanger lain mesti kene sama. Bengong x aku? Geleng kepala laki aku ngan perangai aku ni.

Aku harap, perangai aku ni xkan jd semakin teruk. Risau gak aku kalau jd makin teruk. Aku la nnti jd penat sbb mengemas jer kejenya...

1 ulasan:

  1. hihi....telitinya kak ros......
    meh tlg kemas rmh org.....!!!! syoknyeee....

    BalasPadam